Vores fysiske butik er lukket den 17-11 og 19-11-2018

 

Har du spørgsmål: Ring til os på 47 51 20 47

Guldbryllupsdagen er en stor dag, der hylder jeres 50 år sammen. År som både har budt på op- og nedture, men som også minder jer om, at I har holdt sammen i tykt og tyndt - næsten i en menneskealder. 50 år er lang tid sammen, og det er efterhånden en sjælden begivenhed i dag, hvor folk oftere lader sig skille. Derfor skal det fejres med manér.


guide til dit guldbryllup blog borpdynt


Vi giver jer her nogle gode råd med på vejen i en helstøbt guide, så I får den perfekte dag og fest, som markerer jeres minder og lange liv sammen som livspartnere.


Ær parret med en port
Et guldbryllup kræver naturligvis en æresport på dagen, hvor ægteparret har guldbryllupsdag. Skal du derfor hjælpe med at lave en, giver vi dig her en trin for trin-guide til en smuk æresport.

Først og fremmest bør du danne dig et overblik over det færdige resultat. Hvilken form skal den have? Og hvilke nuancer skal den pyntes i? Når du har det på plads, kan du købe alle materialer ind på samme tid, så processen bliver lettere.

De traditionelle æresporte er firkantede eller buede, men måske du har lyst til at gå en mere utraditionel vej med en hjerteformet port som et smukt symbol på parrets lange kærlighed. Vær dog opmærksom på, at det kræver mere kreativitet og snilde.


Udsmyk porten
Undgå at overpynte porten med alle mulige forskellige materialer og forsøg at holde den enkel og elegant. Vælg fine blomster i smukke farver og sæt gerne minder og billeder af parret ind i mellem.

Det vigtigste element på æresporten er skjoldet, som placeres midt på rammens øverste bjælke. På skjoldet står parrets navne skrevet, mens det samtidig markerer de 50 år, som parret har været gift. Du kan enten købe fine, færdiglavede skjolde, som du selv kan tilpasse med parrets navn. Eller du kan selv give dig i kast med at lave et personligt skjold. Brug et tyndt stykke træ og mal det i en smuk farve med guld skrift, hvor du skriver navnene og årstallet, de blev gift, og årstallet for deres guldbryllupsdag.

Når du skal lave æresporten, skal du således huske:

  • Træbjælker til at lave rammen
  • Blomster og grønne grene
  • Billeder og anden pynt
  • Hæftemaskine eller ståltråd til at binde det hele fast på trærammen

Morgenvækning med sang
En anden tradition ved guldbryllup er morgensang. Her vækker de nærmeste venner og familie parret med skøn sang akkompagneret af et orkester eller en trompetist.

Sørg for at aftale med orkesteret, hvilke sange du og de fremmødte vil synge. Og husk desuden at printe tekst til sangene ud, som du kan uddele.

“Det er så yndigt at følges ad” er altid en smuk sang, som passer perfekt til anledningen. Men det er helt op til dig, hvilke sange der passer til den specifikke lejlighed.


Planlægning er alfa og omega
Når det gælder om at arrangere en perfekt guldbryllupsfest, kræver det, at I er meget skarpe omkring planlægningen. Der er mange ting at holde styr på, og det er derfor en god idé at få overblik over det hele ved at notere ned på huskelister. Hver gang I kommer i tanke om noget relevant for festen, skriver I det straks ned. Det er lettest for jer, at notere på jeres telefon, da i altid har den ved hånden. På den gammeldags facon med papir og kuglepen, får I det først skrevet ned, når I kommer hjem – på det tidspunkt risikerer I, at I ikke kan huske det længere.

Lav gerne en huskeliste for hvert område, så I ikke får blandet tingene sammen – for ellers kan meningen med huskelisten hurtigt gå tabt, for det var jo netop meningen, at den skulle hjælpe jer med at danne overblik over begivenheden – ikke forvirring.


Fastsæt en dato for festen
Det allerførste, I skal tage stilling til, er, hvornår I ønsker at holde festen. I skal finde kalenderen frem og fastsætte en dato. Har I bryllupsdag om vinteren, kan I overveje at rykke datoen til om sommeren, hvis I ønsker en sommerfest i stedet.


Send invitationer ud
En invitation til festen står også højt på listen over de første gøremål, I bør ordne. Folk har ofte planer langt ude i fremtiden, så jo før I sender en invitation ud, jo flere af jeres familiemedlemmer og venner vil have mulighed for at fejre dagen med jer. Det ville være ærgerligt, hvis mange af jeres nære venner ikke kunne komme, fordi I har været for sent ude. Sørg derfor for, at invitationen sendes ud som noget af det første – for så kan I ikke gøre mere for at få alle jeres nære med til festen.

Er I kreativt anlagte, kan I lave indbydelsen helt selv ved at finde tilbehør til at sammensætte en smuk invitation. Brug for eksempel et stykke lyst karton som base og pynt den med guld artikler.

Husk at sætte en S.U. dato, så I ved, hvor mange gæster, der dukker op, og hvor meget mad I skal bestille.

Er hverken fingersnilden eller tiden til det, kan I købe indbydelserne færdiglavede og selv sætte jeres personlige touch ved at udfylde det med jeres oplysninger om tid og sted.

Vælg for eksempel et kort, som har et enkelt og smukt udtryk med guld detaljer og fortrykt tekst - så er det hurtigt at udfylde navn på gæst og andre relevante informationer.


Find den perfekte lokation
Hvor har I lyst til at holde jeres store dag? Det bør I tænke over, så hurtigt som muligt. Hvis I ønsker at holde det i et forsamlingshus, på en kro eller lignende i jeres lokalområde, skal I oftest være ude i god tid. Festlokaler i disse områder bliver hurtigt lejet ud.

I kan også overveje at holde det i jeres eget hjem, hvis pladsen tillader det. Det giver festens rammer masser af personlighed. Ved at holde det i hjemmet, sparer I udgifterne ved at leje lokaler – på den måde har I luft i budgettet til at bruge de overskydende penge på en af festens andre poster.

Har I besluttet jer for at holde festen om sommeren, kan en billig løsning være at holde en stemningsfyldt sommerfest i haven. Det kræver naturligvis også, at jeres have har plads til, at I kan slå et telt op der. En havefest er en hyggelig måde at skabe en afslappet atmosfære, hvis I ikke ønsker, at festen skal være formel.


Udvælg en menu
Når I har besluttet jer for dato og festens placering, gælder det fastsættelse af menuen. Der er mange cateringfirmaer, som laver smukke og velsmagende menuer tilpasset guldbryllupper. Enten kan I vælge en mere klassisk menu, som serveres med en smuk anretning. Eller I kan vælge buffet, så jeres gæster kan vælge lige det, de har lyst til, fordi der er noget for enhver smag. Med en fastsat, serveret menu risikerer I i højere grad, at ikke alle gæster bryder sig om maden.

Valg af menu hænger i nogen grad sammen med valg af lokation. Hvis I ønsker at holde festen på en kro, kan servering være et oplagt valg, mens buffet kan være en god løsning, hvis festens rammer er i jeres hjem.


Magisk musik
Ingen fest uden musik. Musik sætter stemningen og bidrager stærkt til at få jeres gæster i godt humør. Det kan desuden være en enorm god hjælp under de festsange, der kommer i løbet af festen – så sikrer I jer, at I holder takten.

Her er det også en god idé at være ude i god tid. Vil I have et band, en DJ eller noget helt tredje som musikalsk indslag? Det bør I tage stilling til, så I kan kontakte dem hurtigst muligt. Denne hjemmeside kan være et godt sted at lede efter den musikgenre, som I ønsker.

Pris og bandets hjemby fremgår af siden, så I får et godt overblik.


Udsmyk festen i jeres ånd
Et af de sidste trin i jeres festplanlægning er pynt. Selvom det er et af de sidste punkter, er det bestemt vigtigt og ikke mindst sjovt. Pynten er nemlig med til at skabe en stemning omkring festen. Inden I går i gang med at købe alt muligt festgear ind, er det en god idé at vælge en retning, så pynten ikke stikker i alle mulige forskellige retninger.

Ønsker I, det skal være enkelt og klassisk? Eller skal der være smæk på farverne?


Elegant og enkelt
Skal jeres fest være elegant og eksklusiv, opnår I bedst dette look ved at vælge klassiske, hvide duge. Kombinér det lyse underlag med andre rolige toner. Gå for eksempel efter et sødt look med små gaveæsker, som enten kan pynte på bordet eller stå ved hver tallerken med en lille, sød overraskelse i.

Match det lyse udtryk med rolige, naturlige nuancer af blomster i creme og hvide farver. Tilsæt gerne én farverig blomst i dekorationerne for at tilføre et friskt pust uden at bryde det stringente look.


Farverig og festlig
Vil I i stedet i en helt anden retning og skabe en mere festlig oppyntning, kan I vælge et tema, der er rig på farver. Hvis I beslutter jer for at holde festen i haven, er det helt oplagt at pynte med masser af kulørte festartikler, blandt andet et multifarvet flagbanner.

I borddækningen må der også gerne være fuld smæk på farverne. Pynt gerne med cocktail-parasoller og sprælske rosetter for et eksotisk udtryk. Dæk op med engangsservice i blå og andre forskellige farver - det er både sjovt og anderledes, og det hele bliver ikke så stift, som guldbryllupper nogle gange kan være. På den måde gør I det også super let dagen derpå, når den står på oprydning. Det hele kan ryge i en stor sæk og kræver ikke meget arbejde.

Sæt prikken over i’et med kulørte lamper i trætoppene og rundt omkring i haven. Det giver en helt unik stemning.


Guld og glitter
Ønsker I derimod at hylde traditionen, er det oplagt at gå all-in på glitter og guld. I kan med fordel vælge en lys dug for at opnå en neutral base, der kan pyntes med alle tænkelige guld festartikler.

Pust luft i store, metallic guldballoner og marker jeres 50 år sammen med balloner i en guld foliballon fem-tal og en folieballon tal 0. For at gøre det guld tema helt gennemført kan I sætte guld bordkort på bordet og drysse med guldbelagte rosenblade.

Det ser supergodt ud, når gæsterne tydeligt kan se et klart farvetema, der afspejler jeres begivenhed.


Taler og andre indslag
Er du gæst til et guldbryllup, og ønsker du at lave et sjovt indslag, giver vi dig tips til, hvad du kan finde på at overraske guld-ægteparret med.

Hvor godt kender I hinanden?
Et sjovt og populært indslag er et, der afslører, hvor godt ægteparret kender hinanden - og hvad de egentlig tænker om hinanden. Efter 50 år må de kende hinanden ud og ind - eller hvordan? Gennem 50 år har de boet under samme tag, og det er en humoristisk måde at få de to til at forholde sig til hinanden.

Find på spørgsmål, som parret skal svare på, mens de sidder med ryggen til hinanden. Her skal de sidde med en en sko i hver hånd - en af deres egne og en af deres ægtefælles.

Spørgsmålene kunne være:

  • Hvem bliver hurtigst arrig i trafikken?
  • Hvem gør oftest rent?
  • Hvem synger bedst?
  • Hvem er hjemmets overhoved?


Det er kun fantasien, der sætter grænser for de spørgsmål, du kan stille. Parret må ikke se hinanden og skal med skoen svare - hvis de vil svare sig selv, rækker de deres egen sko i vejret, ellers løfter de deres partners sko. Det er en sjov leg, der giver anledning til masser af grin for både gæster og ægteparret.

Et guldbryllup er desuden en god anledning til at holde en tale for parret. Her er det en god idé, at du skriver et par stikord ned på forhånd, som du kan skimme igennem, hvis du taber tråden. Ellers er de bedste taler oftest dem, der kommer lige fra hjertet. Du har sikkert masser på hjertet, men husk dog, at less is more, og hvis talen bliver for lang, risikerer du at tabe publikum. Sørg derfor at holde den kort og simpel med de vigtigste pointer.

 

Tilføj kommentar


Sikkerhedskode
Opdatér

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik. Denne information deles med tredjepart.
Læs mere Jeg accepterer cookies fra dette website
Accepter