Vores fysiske butik er lukket den 17-11 og 19-11-2018

 

Har du spørgsmål: Ring til os på 47 51 20 47

Hvad end du selv skal arrangere en gallafest, være gæst ved en eller blot skal give en hånd med, så kan planlægningen af sådan en temafest virke uoverskuelig. Der skal nemlig mange ting til, før det hele går op i en højere enhed. Når man holder gallafest, skal det gøres med charme, selvtillid og lækkert hår - så ikke noget med at springe over, hvor gærdet er lavest!

vip gallafest bordpynt guld sort dekoration temafest


Holder du en gallafest, handler det om at gå all in for at få et resultat, som er en gallafest værdig
. Det skal dog ikke afholde dig fra at stykke sådan en fest sammen, og herunder guider vi dig sikkert og nemt igennem, hvordan du holder den ultimative gallafest. 


I dette indlæg kan du læse en udførlig guide til de vigtigste ting du skal huske når du skal holde gallafest for vennerne eller familien. Skab overblik over indholdet her og klik dig direkte til det område du ønsker at læse om først.

Først og fremmest: Bestemt dig for et farvetema
Send indbydelser til dine gæster
Det skal invitationen indeholde
Forberedelser op til festen
Dagene op til
På selve dagen


Først og fremmest: Bestemt dig for et farvetema
Allerede før du sender indbydelser ud, bør du beslutte dig for et farvetema. På den måde er du sikker på, at der ikke kommer nogen slinger i valsen, og dit tema vil virke gennemført. Vi er vilde med sort/guld, når der skal holdes gallafester. Det er eksklusive, luksuriøse og elegante farver, og så er du sikker på, at det meste passer dertil. Her kan du blandt andet se et stort udvalg af alt fra pynt til invitationer og bordkort - alt sammen i sort og guld.

vip galla fest nytårsfest indbydelse gallafest temafest

Send indbydelser til dine gæster
Når du så har valgt en dato, er det tid til at sende invitationer. For at gøre festen til noget helt specielt, kan du lave dine egne invitationer. Drop Facebook, mail og sms’er - gør det personligt og send dem ud (du kan også aflevere dem selv og slippe for porto). På den måde er du også sikker på, at dem, som melder tilbage, rent faktisk møder op til festen.

En invitation på papir emmer af personlighed, og så giver det din fest en meget større autenticitet. Derudover er du garanteret, at din fest vil skille sig ud.

Når du laver indbydelser, tager du også mange vigtige beslutninger i forhold til, hvem der kommer, hvor det afholdes, og hvornår det finder sted. På den måde ved du, at du har styr på tingene i god tid, og du kan bevare overblikket.

Du kan vælge at lave dine invitationer både mere og mindre personlige - det er op til dig. Herunder har vi samlet nogle af de ting, som bør fremgå af dine invitationer.

Det skal invitationen indeholde:

Modtageren: En personlig henvendelse
Sørg for, at din indbydelse har en personlig henvendelse. Du kan skrive indbydelsen på computer og lade et blankt stykke være til navn, men du kan også vælge at skrive indbydelsen i hånden.

Hvis du gerne vil have, at indbydelserne bare spiller, så kan du købe disse glamourøse VIP indbydelser, som er sorte udenpå med “VIP - Very Important Party” i flotte guldbogstaver. Dertil kan du også købe sorte kuverter, så du er sikker på, at dine invitationer kommer både sikkert og elegant frem til modtageren.

Hvis du vil gøre lidt ekstra ud af det, kan du sende VIP adgangspas med i konvolutterne. Agér dørmand, eller få en af dine venner til at gøre det ved selve festen, således at gæsterne skal vise deres adgangspas, før de må komme ind. På den måde kan du få dine gæster til at føle sig helt specielle. Der er ikke noget bedre, end gennemførte fester, og du er allerede godt på vej!

vip temafest guld sort nytårsfest gallafest skole

Anledning: Fortæl dine kommende gæster, hvad de skal
Dernæst skal du gøre det klart for dine gæster, hvad anledningen er. En gallafest behøver heldigvis ikke at have nogen anledning. Men hvis det er i forbindelse med nytår, skal du selvfølgelig skrive det: eks: I anledningen af at vi nu skal starte på et nyt år, vil jeg gerne.

Du kan eventuelt spice indbydelserne lidt ekstra op ved at putte en smule guldglimmer eller konfetti i kuverterne - så er stemningen i hvert fald sat! Disse konfetti guldstjerner ville eksempelvis være perfekte i en konvolut.

Tidspunkt: Hvornår er dine gæster inviteret til?
Din indbydelse skal selvfølgelig også gøre det klart, hvornår gæsterne er inviteret til.

Sted: Hvor foregår festen?
I samme boldgade befinder stedsangivelse sig. Hvor festen skal holdes, skal selvfølgelig også fremgå af invitationen. Er det hjemme hos dig? I et forsamlingshus? Eller noget helt tredje?

S.U.: Husk svarfristen
I indbydelsen skal der også være S.U. + en dato. (S.U. = Svar Udbedes). På den måde kan du tids nok vide, hvor mange der kommer, så du kan handle og dække bord til det rette antal.

Kontaktinformationer: Så de inviterede kan melde til og/eller fra
Selvom dine gæster sikkert kender dig og dine kontaktoplysninger i forvejen, så er det meget rart, at de fremgår af invitationen alligevel. Det giver også en dejlig formel tone, som kun er brænde på dit bål, hvad angår selve gallafesten (der skal jo holdes på formerne!).

Dresscode: En gallafest skal selvfølgelig have en tydelig dresscode
Når nu der er tale om en gallafest, så er det selvfølgelig ikke uvæsentligt at angive dresscode. Til en gallafest vil dresscoden som regel være, at dine gæster hopper i deres stiveste pus: Mænd i kjole og hvidt og kvinder i gallakjoler. Til en VIP (Very Important Party) gallafest kan det være en god idé at være skarp, når dresscoden angives. På den måde er du sikker på, at dine gæster ikke er i tvivl om, hvad de skal tage på.

Diverse: Er der noget, du mangler at fortælle?
Er der andet, som er vigtig viden for dine gæster? Er det med eller uden mad, eventuelt hvor mange retter, skal de have noget med selv (udover deres gode humør)? Hvis der er fri bar, er det væsentligt at nævne, ligesom det også er vigtigt, at dine gæster ved, om de skal have drikkevarer med selv.

vip gallafest temafest guld paptallerkner bordpynt borddækning

Forberedelser op til festen
Nu er det ved at være op over, og det er nu, at du rent faktisk skal lave noget. I dagene op til er det tid til at udføre de sidste dele af din store plan (som selvfølgelig er timet og tilrettelagt), før du kan hoppe i festtøjet og nyde din ultimative gallafest.

Dagene op til
I dagene op til den store kalas er der nogle ting, som du skal sørge for at have styr på:

Valg af menu:
Hvad skal I have at spise? Der er heldigvis ingen rammer for, hvad du kan servere for dine gæster. Men når du alligevel er gået all in med alt det andet, kan du lige så godt give den sidste skalle og lave den helt store menu. Vi foreslår, at du sammensætter en 3-retters menu bestående af forret, hovedret og dessert. Gør det nemt for dig selv, og forbered ALT det, du kan, inden det hele går løs.

Det er også i dagene op til, at du skal handle ind til velkomstdrinks, som du kan servere i disse VIP papkrus, som passer perfekt ind i guld/sort-temaet.

Med hensyn til service kan du spare dig selv for meget unødig opvask ved at dække op med papservice i form af både paptallerkner, papkrus, flotte sugerør og dug (måske sort eller guld?).


Pynt i lange baner
Når det kommer til gallafest, så er det pynten, der gør den store forskel. Får du pyntet flot op, kan du skabe en magisk aften med galla, glamour og glitter over det hele. Alle dine venner vil føle sig som celebs for en aften!

Skab den rette stemning ved at pynte op med balloner (i sort og guld selvfølgelig), konfetti, loftsdekorationer, flagbannere, bordkort, servietter og meget mere.

Det kan være en god idé at gøre alt, hvad du kan, dagen før. Du kan jo både pynte op og dække bord dagen før. På den måde undgår du at udsætte dig selv for unødig stress på dagen.

Du kan gøre dagen endnu mere mindeværdig ved at opstille diverse foto-muligheder. Tag billeder af dine gæster på en rød løber, eller sæt en port op, som dine gæster kan posere i. Her gør det ikke noget, hvis du er lidt kreativ. Du kan eksempelvis sætte et foliegardin i guld op foran en dør - et perfekt sted til portrætter! En så mindeværdig aften bør selvfølgelig udødeliggøres i form af massevis af flotte billeder af dine flotte gæster.

En anden måde, hvorpå du kan forevige din gallaaften, er ved at have en gæstebog, som dine gæster kan skrive hilsner i. Så kan I sammen se tilbage på jeres brag af en festivitas.

vip gallafest sort guld temafest

Forbered nogle selskabslege for dine gæster
En aften i venners lag er sjældent spildt, men for at din gallaaften ikke skal blive som alle andre aftener, er det en god idé at forberede noget underholdning. Diverse selskabslege falder næsten altid i god jord.

Du kan forberede en quiz, eventuelt tip en 13’er, som trækker på, hvor godt du kender dine venner, og hvor godt I kender hinanden (du kan eventuelt holde scoren på denne kridttavle med guldramme). Du kan også gå mere traditionelt til værks med stoleleg eller stopdans, som altid er en sikker vinder. Du kan også vælge, at det er dine venner, som skal styre slagets gang ved at spille Margretheskål. For flere forslag til selskabslege kan du tage et kig forbi festdoktoren.dk.

Undgå, at dine venner hænger i deres telefoner
Er du træt af, at dine venner hænger i mobilen? Når du har gjort så meget ud af festen, så er det dejligt, at dine gæster er til stede. Desværre kan Snapchat og Facebook nemt løbe med opmærksomheden. Derfor kan det være en god idé at ihukomme dette problem. Vi giver dig her et par idéer til, hvordan du kan gribe det an:

Lav en “mobil-station”
Arranger en form for station for dine venners telefoner, og bed dem om at aflevere dem der, når de kommer ind ad døren. Du behøver ikke nødvendigvis at opsætte forbud, men bare det, at de ikke kommer til ligge på bordet, kan gøre en stor forskel

Køb engangskameraer
Det er altid dejligt at kunne tage billeder til en fest, man gerne vil huske (hvor man ser lidt ekstra godt ud), og til det bruger mange deres telefoner. En måde at undgå dette på er ved at købe engangskameraer, som du kan lægge ved bordene.

Hvis du, eller en af dine venner, har et kamera, kan du også bruge det, eller lade det gå rundt mellem dine gæster. Så er I alle sikre på, at der bliver taget nogle gode billeder.

vip gallafest balloner sort guld bordpynt

På selve dagen
Det er nu tid til slutspurten, og alle dine anstrengelser skal bære frugt. Derfor er det også nu, du er kommet til alt det sjove! Der skal pyntes op, laves mad, dækkes bord. Du har jo det hele klar, så nu er det bare om at gå i krig med det.

Få hjælp af vennerne
Hvis du synes, at det er en stor opgave at stå med alene, kan du jo invitere nogle venner eller veninder over, som kan give en hjælpende hånd. Gør det lidt hyggeligt og inviter dem over på frokost - så kan I sammen gå og nusse med at pynte op og lave mad.

Vær klar i god tid
Sørg for at sætte god tid af til det hele, så du undgår unødig stress. Der er ikke noget værre, end at høre lyden af dørklokken, før man er klar til at modtage sine gæster. Starter du i god tid, har du også tid til at gøre dig selv klar, tage et langt bad, måske tage krigsmalingen på eller sætte lokkerne sirligt, så de er klar til fest.

Nu er der bare tilbage at gi’ den gas og nyde festen!
Når du er færdig i god tid, kan du nå at finde det festlige humør frem, og du kan modtage dine gæster med velkomstdrinks, overskud og godt humør! Rul den røde løber ud, og nyd dit brag af en fest, som dine venner vil huske mange år frem.

Tilføj kommentar


Sikkerhedskode
Opdatér

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger og statistik. Denne information deles med tredjepart.
Læs mere Jeg accepterer cookies fra dette website
Accepter